Ny identitet, samme historie

Hvordan fornye deg samtidig som du viser respekt for det arbeidet forrige generasjonen har lagt ned? Og hvordan skape en felles identitet for en gruppe som vil kjenne tilhørighet på tvers av datterselskaper? Dette var briefen vi fikk fra MIFO.


MIFO er en totalleverandør innen elektro, automasjon, lås og sikkerhet, med hovedbase i Molde. De siste årene har de kjøpt opp flere lokale elektrikerbedrifter, og har i dag datterselskap i både Rauma, Midsund og Hustadvika. I tillegg er MIFO en generasjonsbedrift, der sønn Daniel nylig tok over lederstolen etter far Odd Ivar. Som en del av en større omstrukturering og omorganisering i bedriften, ble ønsket om en tydeligere visuell identitet fremtredende.

Men logoen min rører du aldri

I en rebrandingprosess blir den eksisterende logoen et naturlig punkt for drøfting. Det er utrolig mange følelser knyttet til denne. Ofte får vi som designere beskjed om at «dere har frie tøyler, men logoen min rører du aldri». Logoen blir et sterkt symbol på det som har vært, og ofte er bedriften redd for at justeringer på denne gjør at de må begynne litt fra start med å bygge merkevaren.

Vår jobb blir å lytte til følelsene, og koble de sammen med samfunnet og bransjen forøvrig. Hvor kan vi la følelsene styre – og hvor trenger vi å fornye noe?

I mange tilfeller tvinger en fornying seg fram. For å oppfattes seriøs og vise at du henger med. Du trenger ikke finne opp kruttet. Ofte kan små justeringer fungere like bra. For MIFO sin del ble det viktig at formspråket skulle henge sammen med den gamle logoen, samtidig som den viser seg som noe nytt og fremtidsrettet.

 

Logoprosess. Tar med oss det historiske inn i ny drakt.

 

Forankring og involvering

For å komme dit at logoen og den visuelle identiteten kan endres, om enn bare litt, må vi få med hele gjengen. Dette gjør vi best tidlig i prosessen. For MIFO ble dette gjort gjennom en idéworkshop med ansatte fra flere avdelinger, datterselskap og generasjoner.

Vi vet at ikke alle er komfortable med å jobbe kreativt. Likevel slår det aldri feil; involvering skaper forankring, engasjement og stolthet over prosess og endelig resultat. Magien av post-it-lapper.

Hvem er MIFO?

I idéworkshopen prøver vi å komme til bunns i hvem MIFO er i dag. Hva står de for? Hva er felles i kulturen og verdiene på tvers av selskap og generasjoner? Hvem snakker de til, og hva bryr mottakeren seg om? Resultatet er ord, tanker og innsikt som vi tar med oss tilbake på kontoret for å kna sammen til en tydelig posisjonering og merkevareplattform. Ofte tar vi med oss ord og ordlyd fra timene vi har sammen med gjengen direkte inn i det videre arbeidet. 

Videre jobber vi tett sammen med prosjektgruppa gjennom arbeidsmøter, hvor vi i Anunatak jobber med en tydelig agenda mellom møtene. MIFO sin ekspertise kobles sammen med vår fagkunnskap, gjennom diskusjoner, utfordringer og løsninger. Sammen former vi den nye identiteten. 

 

Historisk slagord i ny drakt

 

Merkevareplattform og visuell identitet

Resultatet av prosessen er en merkevareplattform som definerer hvem MIFO er, hva de leverer og hvilke verdier de skal ha internt og i møte med sine kunder. For MIFO tok vi inn slagordet deres som har vært med siden 60-tallet; Gå ikke på måfå, gå til MIFO. Vi lagde en fornyet versjon av det som kan brukes på noen flater; Once you go MIFO, you never go måfå. I hovedsak for å skape oppmerksomhet, men og for å puste liv i det gamle slagordet som har vært med mer eller mindre ubevisst. Begge versjoner av slagordet henger godt sammen med resten av merkevareplattformen, og gir litt historisk sus til markedsmateriellet.

Når merkevareplattformen er på plass er mye av grunnarbeidet gjort. Tankene, forankringen, verdiarbeidet. Da begynner den visuelle prosessen, hvor det ofte blir hete diskusjoner rundt alt fra logo til fargevalg. Det ligger mye identitet i fargevalg. Om vi ikke husker logoen, husker vi kanskje at bedriften har blå biler, oransje jakker eller rosa dressjakker. Gjenkjennbare farger gir trygghet, både internt og eksternt. Det er derfor viktig, og riktig, å bruke tid på å definere farger. Skal vi ta med oss det gamle? Gjøre noe helt nytt? Eller tweake litt på det som har vært? For MIFO ble det siste riktig. Vi beholdt det blå, men pimpet den opp slik at den likevel skiller seg ut fra resten av bransjen.

 

Èn merkevare – flere logoer

Skal vi ha en felles logo for alle, eller skal vi tillate underlogoer? Hva er fordeler og ulemper med de ulike løsningene? Vi ønsket å bygge MIFO, uansett om du er i Rauma eller Molde, og samtidig beholde den lokale forankringen. Hvordan bygge en felles identitet, men fortsatt la kunden føle at det er en lokal elektriker de har i bygget sitt? 

Nærheten til lokalsamfunnet er viktig for MIFO. Du skal føle at det er den lokale elektrikeren som kommer til deg, samtidig som vi ønsker å vise styrken av at det er en større gruppe. Det ble derfor tydelig at behovet for å ha underlogoer var riktig, og viktig. Det ble utviklet steds- og avdelingsspesifikke underlogoer som brukes på bygg, biler og arbeidsbekledning. Dette gir en følelse av å være en del av noe større, samtidig som den lokale forankringen består. Men det er likevel kun én merkevare som bygges. MIFO. 

 

Felles profilering for hele MIFO-gruppen. Film av Tingh.

 

 

Vil du vite mer?

Kontakt oss for en prat.

Forrige
Forrige

Tiltrekk deg de rette folka med en konkret stillingstekst

Neste
Neste

Hva er designdrevet innovasjon?