fbpx
Mobile Menu

Snakker du et språk kunden forstår?

Eller bruker du fagterminologi, buzzord og uttrykk som er «typiske» for din bransje?

Et buzzord defineres gjerne som et uttrykk, gjerne fagrelatert, som har blitt «in» ved å bli brukt mye feks gjennom mediebildet. Altså et moteord. Vi har en oppfatning av at vi oppleves som mer profesjonelle og seriøse dersom vi bruker ord og uttrykk som er relevante for vår bransje. Vi skal vise kompetanse og erfaring gjennom måten vi ordlegger oss på. Jo flere «vanskelige» ord mannen i gata ikke forstår, jo mer profesjonelle fremstår vi. Tror vi. Og kanskje stemte det før.

Kjenn kunden

Nå er vi inne i kundens tidsalder. Over alt hvor du snur deg, snakkes det om å kjenne kunden, og å drive forretning på kundens premisser. Vi går fra å ha en bevissthet om hvem kunden er, til å utarbeide tjenester basert på kundens behov, ønsker og frustrasjoner. Vi blir kundesentrerte – og kunden skal stå i fokus i alt vi foretar oss.

Språk er høyst aktuelt her – vi må snakke til kundene med et språk de forstår. Dette gjelder i den daglige tale, så vel som i sosiale medier – og ikke minst i betalt annonsering. Skal du kjøpe nøkkelord, må du kjøpe de nøkkelordene dine kunder faktisk søker etter, og ikke de ordene du mener de bør bruke.

 

Bransjesvakhet

Bransjen vår er ikke noe unntak her – vi er fulle av moteord. Hva er egentlig performance marketing? Og hva er nå disse big data det snakkes om? Alle begrep som dukker opp kan være vanskelige nok å forstå for den som sitter midt oppi det – og da har vi full forståelse for at det kan skape total forvirring om du er en bedrift som skal prøve å finne veien gjennom denne jungelen bare for å plassere annonsene dine.

Vi anbefaler å se Jostein Magnussen sitt foredrag under 8 minutes of Digital Marketing 2015, som setter nettopp dette på spissen:

 

 

Vår bransje er ikke alene – alt fra advokatbransjen til trevarebransjen har sitt eget språk. Språket fungerer fint innad og i intern markedsføring. Spørsmålet er om kunden forstår det? Snakker du med ord jeg kan skjønne ved å lese teksten, eller krever hver tekst på nettsiden en forklaring? Kan jeg uten å sende en e-post foreta et kjøp på din nettside, og ha forståelse for spesifikasjonene tilknyttet produktet?

 

 

Test budskapet og tilpass

I all kommunikasjon lønner det seg å teste ut budskapet ditt på andre uavhengige parter. Ikke sjekk av med kollegaen på naborommet som bruker samme moteord. Send teksten til kona, naboen, en kunde – og få verdifull tilbakemelding på om de faktisk forstår det som formidles. Tilpass budskapet og språket – og du kan sitte igjen med mer tilfredse kunder, samtidig som du når ut til en større andel av kundegruppen din. Dette gjør at innholdet på feks nettsiden din vil oppleves som mer relevant, og du kan også på en bedre måte knytte innholdet opp mot organisk og betalt søk i Google.

For flere konkrete skriveråd, anbefaler vi å sjekke ut klarspråk.no og «Vær klar»-plakaten, utviklet av Språkrådet og Difi, for tydeligere og klarere språk – også i digitale kanaler. Her kan det være mye å hente. Som de skriver: «Å skrive er å omgås andre. Tenk på mottakeren. Skriv klart».