fbpx
Mobile Menu

Planlegging gir sinnsro

Som en selverklært listenerd, er selve nøkkelen til digital suksess, planlegging, som musikk i mine ører.

Selv om planlegging og planer kan virke skremmende og krevende for mange, kan det heller ses på som et verktøy for en enklere hverdag. Ved å planlegge din digitale tilstedeværelse, får du lettere frem et balansert innhold med en helhetlig framtoning i dine valgte kanaler.

No more last minute posts

Planlegging av innhold gjør det lett å produsere og publisere innlegg. Du kan i god tid i forveien sørge for å ha tatt de riktige bildene, bestilt den riktige grafikken og fått innspill på teksten.

Det igjen fører til at du ikke lenger trenger å tenke den kjente tanken «Nå er det lenge siden vi har publisert noe på Facebook. Vi må bare få ut noe». Resultatet blir gjerne irrelevant med tanke på målgruppe, budskap eller målsetting. Ingen kassasuksess med andre ord. Kanskje sitter du igjen med en litt guffen magefølelse, og dårlig samvittighet over at dette kunne vært bedre også.

Med planlegging kan du også sørge for at arbeidet som blir gjort henger sammen med bedriftens forretningsmål. Ved å sette SMARTe mål, får du muligheten til å måle det arbeidet som legges ned i kanalene. Det er vanskeligere å oppnå om alt som gjøres i digitale kanaler bare skal skje «on the fly».

Årshjul

Du gjør deg selv en tjeneste ved å være litt listenerd, og se overordnet på året. Lag et årshjul, som planlegger de store milepælene for din bedrift. Prat med kollegaer og involverte, og se på hva som er viktige tidspunkt for din bedrift og bransje i løpet av året som kommer. Notér ned når dere skal på messe, ulike faste eller planlagte arrangement og når dere slipper et nytt produkt eller lignende. Det gir et forsprang, og gjør at din bedrift til enhver tid kan ligge i forkant av innholdet som skal produseres. Da kan du lettere treffe publikummet ditt med relevant og godt innhold.

Månedlige planer

Med de store milepælene på plass, planlegger du på månedlig og/eller ukentlig basis – alt ettersom hvilke ressurser du har tilgjengelig og størrelsen på bedriften din. Det er her du planlegger detaljene. Hva skal publiseres hvor, når, i hvilken form og med hvilken effekt? Her må publikummet være i fokus til enhver tid – det er rettesnoren som hjelper deg å sjekke av at innholdet som lages og planlegges er iht. det de bryr seg om og ønsker å lese. I den månedlige planen må det alltid tilegnes ansvar på de ulike punktene for å sørge for at det ikke hersker noen tvil om hvem som skal gjøre hva.

Et levende verktøy

En plan for digitale kanaler er ingen fastsatt, urokkelig fasit. Teknologi, samfunn og det digitale landskapet forandrer seg raskt, og vi må være fleksible og tilbøyelige til å endre retning hele tiden. Planer i digitale kanaler bør ses på som et levende verktøy vi arbeider kontinuerlig med – hvor det er rom for både spontanitet og omrokkeringer.

Er det flere som skal jobbe rundt samme plan, kan det være lurt å sette opp planen i et format hvor alle kan gjøre endringer, uavhengig av hvilken maskin eller smarttelefon de har. Google Sheets synes vi fungerer supert til dette – og gjør at man kan bruke planen til et verktøy mer enn et fastsatt skjema man skal følge fra A til Å. Ellers bruker vi også ofte Trello for å jobbe sammen i team rundt det som skal gjøres – gjerne i kombinasjon med en plan i Google Sheets.

Redaksjonsmøter

Med planene og verktøyene på plass, er det gunstig å legge inn ukentlige redaksjonsmøter. Disse trenger ikke vare mer enn 10 – 15 min, og skal være en sjekk på om alt er iht. planen, eller om det har dukket opp noe nytt som må inn – evt. erstatte det som allerede ligger der. Her bør alle involverte parter være representert, og har dere med en ekstern rådgiver i digitale kanaler – så ta gjerne med han/henne inn i møtet også, ukentlig eller månedlig, slik at alle er synkronisert med det som skjer.

«Ja, takk»til planlegging som sinnsro

Planlegging i sosiale medier er altså ikke noe altoppslukende listearbeid (selv om det tilfredsstiller en listenerd som meg selv), men et verktøy som forenkler hverdagen og bidrar til redusert frustrasjon når tiden for å lage et Facebook-innlegg er der. Planlegging gir sinnso og du unngår stressa og forhasta publisering. I tillegg får du muligheten til å produsere og publisere innhold med balanse, iht. egne målsettinger og visjon. Så et stort «JA, TAKK!» til planlegging som meditasjon i arbeidshverdagen.