fbpx
Mobile Menu

Fortjente, eide og betalte kanaler – hva er forskjellen?

Jeg eier nettsiden min, den har jeg betalt for og jeg har ihvertfall fortjent den. Er det da både en eid, betalt og fortjent kanal? Disse tre begrepene er det greit å vite forskjellen på, og hvilke konsekvenser det har for markedsføringen og våre kunder. Ikke minst er det viktig å ha et bevisst forhold til sammenhengen mellom de. Vi skal forklare hva som ligger i hvert begrep og hvordan de kan henge sammen.

Vi starter på «toppen»

På de eide kanalene har du i stor grad full kontroll over innhold, utseende og funksjonalitet – slik som nettside, blogg, og nettbutikk. Nettsiden er ofte det vi kaller plattformen for de eide kanalene, med de andre som en forlengelse av nettsiden. De eide kanalene bruker vi til å snakke om produktene eller tjenestene våre, historien vår, de ansatte, satsingsområdene våre og/eller salgsfortrinnene våre. Fordelen med de eide kanalene er at her kan vi kontrollere historien som blir fortalt gjennom oppbyggingen, delvis designet og innholdet. Ulempen er at man stort sett har mindre rekkevidde enn de to andre kanalgruppene og det er vanskeligere å oppnå troverdighet enn i de fortjente kanalene.

Kan vi kjøpe oss troverdighet?

Troverdighet er noe som skapes over tid, og/eller via relasjoner. Selv om det kan virke forlokkende å vinne i lotto for å slippe å «slite for lønna» si, så er det slik at det er bare 1 av 7 millioner som er så heldige. På samme måte er det i digitale kanaler – vi må gjøre en innsats for å få belønninga på den andre siden.

Betalte kanaler er for eksempel Facebook og Google sine annonseplattformer. Det er enkelt og greit reklame, og reklame har de aller fleste et veldig anstrengt forhold til. Det vi som annonsører derfor må gjøre er å slite litt for å få gode resultater, og ta oss bryet med å definere riktige målgrupper for vårt produkt eller tjeneste, og ikke minst må vi lage relevant innhold å presentere til denne målgruppen. Da, og bare da vil annonseringen oppfattes som nyttig informasjon i stedet for pågående reklame. Og det er nettopp det vi ønsker med annonseringen vår – den skal være nyttig informasjon for mottakeren og lede de inn til de eide kanalene våre.

De betalte kanalene kan gi oss en rekkevidde som de eide kanalene ikke når i nærheten av for de fleste av oss. Det er det potensialet vi skal utnytte, med relevant innhold til riktig målgruppe, for å fremstå troverdige.

Gjør deg fortjent til god omtale – sett kunden i fokus!

Kundefokus er i vinden – og vil være det fremover. Dette er ikke noe nytt fenomen vi har kommet frem til, men har vært hos oss siden Marco Polo på 1300-tallet tilpasset språket sitt for å kunne kommunisere bedre med kongen i Mongolia – trolig har det foregått lenge før det og.

Å være kundedrevet handler om å ha kunden i sentrum – og utvikle produkter og tjenester kunden ønsker, eller som letter kundens frustrasjoner. I kundens tidsalder har kunden stor forbrukermakt, og vi kan ikke lenger bruke ti-/hundretusenvis av kroner på å utvikle den perfekte løsningen eller produktet, for så å teste det på kunden i sluttfasen. Vi må begynne med kunden!

Med en kundedrevet organisasjon vil man ha veldig stor sjanse til å gjør det godt i de fortjente kanalene. Hvis man ser på de eide kanalene som destinasjonen, er de fortjente en måte å hjelpe kunden til destinasjonen. Eksempler på fortjente kanaler er TripAdvisor og «word-of-mouth»; f.eks at noen deler en bloggpost, eller omtaler din bedrift på sin egen blogg.

…one more thing!

Sosiale kanaler kan tas inn som en fjerde gruppering av kanaler. Noen gjør det, andre gjør det ikke. Sosiale kanaler går igrunn på tvers av både eide, betalte og fortjente kanaler. Ta Facebook som eksempel; veggen med innleggene dine, bildene, videoer osv er innhold som du selv produserer og publiserer – du har med andre ord god kontroll over innholdet. Mens annonseplattformen til Facebook er helt klart en betalt kanal. Det samme gjelder for de aller fleste sosiale kanaler som Google, LinkedIn, YouTube, Snapchat og Instagram.

Yin-yang – en balansert tilstedeværelse

En god tilnærming er å ha en balansert tilstedeværelse innenfor de ulike kanalgruppene og variere innholdet du publiserer i de ulike kanalene. Kjenn målgruppen din og gi de innhold de har behov for.