fbpx
Mobile Menu

Facebook utfordrer sider til å bli «snakkis»

Facebook presenterte for noen dager siden en endringer i reglene (eller algoritmen på fagspråk) som sier noe om hva vi som brukere ser i nyhetsstrømmen vår.

Endringen gjør at innlegg fra venner og innlegg som skaper diskusjon eller dialog vil prioriteres høyere. Resultatet er at du som bedrift må forvente en nedgang i spredning av det som heter organiske innlegg – altså vanlige innlegg med tekst/bilder/video du ikke betaler for å få spredning på.

Bakgrunn

Hvorfor gjør så Facebook dette mot de som bruker massevis av annonsekroner på plattformen deres? Jo, det er så enkelt at nyhetsstrømmen vår begynner å bli så full av innhold fra sider, at innhold fra venner blir helt borte. Dette fører igjen til at vi blir mindre personlig på Facebook, og vi kommuniserer mindre. Det vi engasjerer oss i vil typisk være egne siders innhold, eller andre sider vi har en lojalitet til; f.eks. speidergruppa, idrettslaget eller festivaler man er engasjert i. Ut ifra undersøkelser som Facebook har gjort, ønsker vi som brukere mer innhold fra venner og mindre fra sider. Som igjen har resultert i at de nå endrer reglene sine.

Hva nå?

Hvordan dette vil påvirke siden din vil være veldig forskjellig alt etter hvordan den brukes i dag. Ren informasjon og «klikk-til-nettsted» innlegg som ikke skaper dialog vil etter hvert få mindre rekkevidde, mens innlegg som oppfordrer og skaper til dialog med følgerne dine vil få bedre rekkevidde. Dette bringer oss tilbake til ting vi har skrevet om tidligere, som å sette kunden i fokus og skrive et språk som kunden forstår. Vi tror det handler veldig mye om innholdet til sidene vi ser, skaper vi nyttig innhold for følgerne våre vil det ikke oppfattes som støy og reklame, og vi engasjerer oss. Video blir tatt frem som det man skal gjøre på Facebook nå, men rene infovideoer engasjerer lite, mens direktesendinger engasjerer mye.

Påvirker dette annonseringene mine?

Nei, dette påvirker ikke spredning av annonser, bare den organiske (eller ubetalte) spredningen vil påvirkes i større eller mindre grad. Det betyr derimot ikke at du nå skal betale for å spre alle postene dine. Promote your unicorns gjelder fremdeles! Putt fremdeles pengene dine på innlegg som slår an organisk.

Dette kan kanskje virke som drastiske steg fra Facebook sin side, men denne endringer betyr ikke at plutselig er det ingen som ser det du legger ut. Det vil kanskje være en liten nedgang over tid, men nøyaktig hvor stor vet vi ikke.

Noen tips

Noen ting endrer seg ikke; Sett kunden i fokus!! Skap nyttig innhold for kundene dine – det blir aldri feil. Siden Facebook nå legger opp til dialog vil det være smart å snakke med kundene og ikke til kundene dine. Du bør også prøve å skape innhold som gjør at brukerne «snakker med hverandre», kommentarer og delinger vil gi innleggene dine rekkevidde. Live video fungerer fremdeles – det engasjerer og skaper dialog.

 

Kilder: stalelindblad.no og newsroom.fb.com