fbpx
Mobile Menu

Facebook almighty

I Norge er det svimlende 3,29 millioner som har en profil på Facebook og 85%, av disse er på Facebook daglig. Til sammenligning så er det ikke mer enn 42% av befolkningen som leser papiravis hver dag. Hovedtyngden av brukerne er på mobil og disse sjekker i gjennomsnitt Facebook minimum 1 gang i timen mens de er våkne!

 

 

Om vi skal se litt mer globalt på det så legges det hver minutt inn 510 000 kommentarer, 293 000 statusoppdateringer og 136 000 bilder. I USA utgjør Facebook 22% av all tid tilbragt på internett – til sammenligning tar Google og YouTube tilsammen 11%.

 

 

I den digitale verden snakker vi ofte om eide, betalte og fortjente kanaler. Dette er en kategorisering for å fortelle litt om hvilke kvaliteter de ulike kanalene har og hva man kan oppnå med de. I en eid kanal har vi i stor grad full kontroll over innhold, utseende og funksjonalitet – slik som nettside, blogg og nettbutikk. I de betalte kanalene finner vi annonseplattformene til f.eks Facebook og Google. Dette er enkelt og greit reklame, og det er med andre ord en kanal hvor man skal være ekstra obs på hva man publiserer og til hvem. Til slutt har vi de fortjente kanalene som TripAdvisor og «word-of-mouth»/jungeltelegrafen. Dette er kanaler hvor omtalen man oppnår er basert på brukernes opplevelser med deg og din merkevare, og er kanalene med størst troverdighet.

Les også: Fortjente, eide og betalte kanaler – hva er forskjellen?

Funksjonaliteten i Facebook strekker seg i større eller mindre grad på tvers av alle disse tre kategoriene;

Facebook som eid kanal

Den delen av Facebook vi kan omtale som eid kanal er en bedrifts side – her har dere som bedrift full kontroll på informasjonen og innholdet som presenteres til målgruppen. Som eid kanal gir Facebook deg mye nyttig informasjon om målgruppen; Du får vite hvilken aldersgruppe du treffer, hvilket innhold som skaper engasjement, hvilken dag og hvilket tidspunkt de engasjerer seg mest og hvilke plattformer de befinner seg på. Denne innsikten kan du ta med deg inn i Facebooks annonseplattform.

Facebook som betalt kanal

Den betalte delen av Facebook finner du i annonseadministrasjonen. Her kan du lage annonser knyttet mot én eller flere målgrupper med ett eller flere budskap. Du velger kampanjetype avhengig av hva du ønsker å oppnå. Det kan for eksempel være engasjement på et innlegg, trafikk til en nettside, salg i en nettbutikk, nedlastinger av en app eller innsamling av kundeinformasjon til et nyhetsbrev. Hver kampanjetype har ulike spesifikasjoner som krever optimalisering av bilde/video, tekst, link og handling for valgt kampanjetype. Kriteriene Facebook legger til grunn for hvordan annonser og innhold prioriteres er hele tiden i endring, så foruten å levere godt og relevant innhold til målgruppen er de øvrige kriteriene litt diffuse. Det vi vet er at for mye tekst på bildet i annonsen kan gi dårligere rekkevidde enn et uten tekst, korte tekster belønnes fremfor lange og video med litt lengde har den siste tiden vist seg å bli prioritert.

Rekkevidden og nøyaktigheten du kan oppnå hos Facebook er dens ypperste styrke. Du kan definere en målgruppe så mye eller lite du ønsker i forhold til det budskapet du skal ut med. Hvor effektiv en kampanje er kommer an på hvor godt ditt budskap treffer målgruppen. Bommer du på målgruppen vil kampanjen bli uforholdsmessig dyr og få liten rekkevidde.

Nøkkelen er; lag godt og relevant innhold som din målgruppe ønsker å se – og vil engasjere seg i.

Underveis og i etterkant av en kampanjeperiode er det viktig å se på oppnådde resultat mot det SMARTe målet du satte for kampanjen. Ut fra resultatene kan du justere og kjøre ny periode, eller du kan lære og ta med seg inn i neste kampanje.

Facebook som fortjent kanal

For å komplettere det hele har Facebook en liten del som kan kategoriseres som fortjent kanal; muligheten til å gi en vurdering av en bedrift ved å gi 1–5 stjerner, og en kommentar.

Noen tips på tampen

  1. Opprett Facebook Business Manager på business.facebook.com for å administrere tilganger til siden din på en ryddigere måte, få et skille mellom privat og bedrift, ha tilgang til flere annonsekontoer og betalingsmåter og tilgang til mer effektive verktøy for håndtering av annonser.
  2. Last ned og bruk Facebook Pages Manager til mobilen din – det er den eneste rette måten å administrere siden din på mobil, og gjør det enkelt å skille mellom privat profil og bedriftsside
  3. Last ned og bruk Facebook Annonseadministrasjon til mobilen din for enkel og kjapp annonsering fra mobilen.
  4. Sett deg SMARTe mål og mål kun på de. Er målet med kampanjen trafikk til en nettside, så er ikke likerklikk og delinger det vi roper hurra for.
  5. Lag flere annonser til hver målgruppe for å se hva som treffer best – da får du mer innsikt om målgruppen og billigere annonsering.
  6. Video er det som gjelder i 2017! Prøv deg fram med Facebook Live, videoinnlegg og videoannonser.

To be or not to be…

Det er ingen grunn til å være så filosofisk som Hamlet når det kommer til Facebook – med den enorme brukermassen, de gode verktøyene og den nøyaktige innsikten man får fra denne kanalen er det ingen tvil om at alle bedrifter bør være på Facebook. Sannsynligvis er du der allerede, da er det bare å legge kanalen inn i den digitale strategien, utarbeide planer for publiseringer, definere målgrupper og øke innsikten om målgruppen(e). Bruk innsikten for alt den er verdt, og pass på å balansere innholdet du publiserer mellom egen promotering, bransjestoff og nyttige tips og kommunikasjon med følgerne dine.