fbpx
Mobile Menu

Den gode historien

I dag leste jeg en artikkel som handler om å rydde vekk dårlig reklame, som oppfattes som støy i stedet for relevant og nyttig informasjon. Jeg satt igjen med en følelse av at dette er mitt ansvar, like mye som det er ditt ansvar. Ingen andre enn vi kan skape en reklameverden som er vennlig, relevant og faktisk litt koselig.

Inni meg bor det en historieforteller – jeg elsker den gode historien! Historiefortelleren i meg hater reklame. Jeg er av typen som har «nei takk til reklame» på postkassen, fordi jeg hater når den blir stappa full med unyttige DM’er med tilbud på ting jeg overhodet ikke trenger. Jeg kan til og med bli forbanna selv om det er tilbud på noe jeg faktisk trenger, jeg vil nemlig velge selv når jeg skal kjøpe det. Jeg blir også frustrert når det dukker opp et magasin i postkassen min som har påskrevet teksten «informasjon», som bare er en dårlig unnskyldning for å få lov til å putte reklame i postkassen til forutintatte sjeler som meg.

Den gode historien

Det som derimot fungerer på meg, noe som klarer å overbevise selv min innerste sunnmøring. Jeg er ikke sunnmøring altså, det skal påpekes. Når hjertet mitt står i brann etter å ha lest en god historie om folk som har fått til noe bra, blir jeg overbevist. Det trenger ikke være en hjerteskjærende historie, men det er viktig at det ikke blir presentert med tilbud, prosentavslag eller store bokstaver i fete skriftsnitt. Det har motsatt effekt på meg. Jeg har lært meg å ha is i magen, og røde prislapper får meg til å tenke at noen prøver å lure meg. Få meg til å ta et dårlig valg.

Sørlandschips

Jeg tror jungeltelegrafen er den beste måten å utløse salg på. Et produkt jeg er trofast ved er Sørlandschips, og ikke veit jeg om det er den beste chipsen. Men for mange år siden, leste jeg historien til Sørlandschips på baksiden av en potetgullpose: Jeg husker den enda:

To karer som starta chipsproduksjon i et gammelt nedlagt bilverksted, og noen gryter de hadde kjøpt med pantepenger. De kjørte ut chipsen sin til alle nærbutikker og bensinstasjoner, ingen skulle slippe unna. Innsatsen var vel verdt det, det gikk ikke lang tid før Norges minste chipsprodusent hadde vansker med å dekke etterspørselen.

I 2016 er historien fortsatt den samme, og romantikeren i meg hviner av glede over at det er mulig å lykkes selv som småskalaprodusent.

Den gode historien finnes i alle

Jeg har stor tro på den gode historien, uansett om du produserer potetgull eller om du vasker biler. Den virkelig gode historien finnes i alle bedrifter, og jeg kan love deg at den ikke blir oppfattet som støy eller masete reklame. Den gode historien utløser ikke nødvendigvis et direkte salg, men bygger en langsiktig relasjon. Noen vil komme til å fortelle den videre, akkurat slik jeg har fortalt Sørlandschips sin historie videre i mange år. Når noen begynner å fortelle din historie, kan det hende den blir gjenfortalt på mange ulike måter, men så lenge historien din har sjel, kommer den til å skape entusiasme, motivasjon, begeistring og på sikt salg. Din historie kan utløse ekte glede og et ekte ønske om å legge igjen penger hos akkurat deg. Det skaper lojale kunder.

Så hva gjør du nå?

Mitt beste tips er å finne din historie. Kanskje trenger du hjelp til å finne den og ofte kan det være lettere for noen utenfra å se den. Jeg er sikker på at den er både romantisk, morsom og utrolig mye bedre reklame enn all verdens avslag og rabatter. Lykke til med å finne historien din, jeg er heiagjeng og lover å fortelle historien din videre når du har fått grep om den!